Na de kennismaking en de ‘small talk’ voelt het soms onnatuurlijk om over te stappen naar een ander gespreksonderwerp. Vooral als je niet direct het ‘klikgevoel’ met iemand hebt. Veel mensen vinden dat lastig. Hoe verander je nu op een natuurlijke manier van onderwerp? Gebruik een bruggetje. Een bruggetje krijg je door iets wat de […]

Lees verder

Het gesprek is begonnen met de kennismaking. Nu deze soepel is verlopen, komt de fase waar veel mensen moeite mee hebben in een gesprek met onbekenden: de ‘small talk’ of borrelpraat. Ze vragen zich soms vertwijfeld af waarover ze het in vredesnaam moeten hebben. Dat voelt niet prettig. Goed nieuws: in deze fase is een […]

Lees verder

Heb jij weleens nagedacht over de structuur van het netwerkgesprek? Waarschijnlijk niet. Toch kan het handig zijn om je bewust te worden van de 7 fasen waarin zo’n gesprek verloopt. Fase 1: de kennismaking Voordat je überhaupt kennis met iemand maakt, gaat daar al iets aan vooraf. Misschien wordt je door iemand geïntroduceerd of je […]

Lees verder

Natuurlijk weet je best dat je meer uit een netwerkbijeenkomst haalt als je deze eerst voorbereidt. Dat is niets nieuws. Maar doe je het ook altijd? Ik betrap mezelf er nog weleens op dat ik in allerijl naar een event snel, zonder de tijd te hebben genomen voor die voorbereiding. Herken je dat? Toch bepaalt […]

Lees verder

Als je geen dertig meer bent, is het een stuk lastiger om een baan te vinden. Bij 40-plussers worden 99% van de vacatures ingevuld via relaties. Netwerken is dus cruciaal als je op zoek bent naar (ander) werk. Hieronder 10 tips om sneller een baan te vinden door te netwerken. Tip 1. Begin met netwerken […]

Lees verder

Als zelfstandige ontkom je er niet aan: je zult moeten acquireren en netwerken om aan klanten te komen. Sommige mensen vinden het de eerste keren wel spannend, maar zetten zich daar snel overheen. Als je echter het gevoel hebt dat de wereld niet op jou zit te wachten, kan het een enorme drempel zijn om […]

Lees verder

Wie zichtbaar wil zijn op LinkedIn kan kennis of informatie delen, door het plaatsen van korte berichten (updates) of artikelen (bijdragen/posts).  Een vraag die ik nogal vaak krijg is: wie ziet die berichten eigenlijk? Of jouw connecties en volgers jouw berichten zien, hangt van drie dingen af: Ontvangen zij LinkedIn-berichten nog via e-mail, Kijken zij […]

Lees verder

Je hebt vast weleens gehoord van de ‘gunfactor’ in relatie tot netwerken, commerciële gespreksvoering of zakendoen in het algemeen. Soms krijg ik de vraag wat die gun-factor nu eigenlijk inhoudt. In grote lijnen komt het erop neer dat, wanneer producten of diensten van vergelijkbare kwaliteit zijn, mensen het liefste zaken doen met mensen die zij […]

Lees verder

Regelmatig krijg ik de vraag hoe het mogelijk is dat sommige mensen wel, en anderen nog niet kunnen bloggen via LinkedIn. Ook vragen mensen zich af welke knop ze moeten hebben om een blog te publiceren. Om met het eerste te beginnen: Deze optie is nog steeds niet voor alle Nederlandstalige profielen beschikbaar. Best vreemd […]

Lees verder

Netwerken doe je over het algemeen met een bepaald doel. Je ziet het belang in van een goed netwerk, om kennis te kunnen uitwisselen, geïnspireerd te worden, nieuwe klanten te vinden of je carrière te versnellen. Van alle te vergeven banen, wordt 70 procent ingevuld via het netwerk. En van alle opdrachten die een dienstverlenende […]

Lees verder
Pagina 2 van 512345