Netwerken met resultaat

Meer klanten dankzij enthousiaste ambassadeurs

Sommige mensen krijgen regelmatig klanten via hun netwerk, anderen nooit. Waar ligt dat aan? En kun jij ook meer resultaat halen uit jouw netwerk, zonder meteen als een opdringerige verkoper over te komen? Ja, dat kan zeker!

Hoe? Door mond-tot-mond reclame te stimuleren. Of het nu gaat om een aanbeveling of een doorverwijzing, mond-tot-mond reclame is verreweg de gemakkelijkste en meest effectieve manier om nieuwe klanten te krijgen. Wat is hier voor nodig? Natuurlijk tevreden klanten, maar vooral ambassadeurs of superpromotors.

4

Hoe creëer je ambassadeurs voor jouw bedrijf?

Ambassadeurs zijn relaties die zo enthousiast zijn over jouw diensten, dat zij je spontaan in contact brengen met potentiële nieuwe klanten. Het zijn degenen die een NPS score hebben van 9 of 10 punten. Dat wil zeggen dat zij een 9 of 10 scoren op de vraag “Hoe groot is de kans dat je ons bedrijf zou aanbevelen bij anderen?”.

Welke mensen in jouw netwerk kunnen een ambassadeur voor je worden?

  1. Huidige klanten. Klanten wijzen altijd de weg naar nieuwe klanten. Een minderheid onder hen doet dit spontaan. De meerderheid niet. Niet omdat ze niet tevreden zijn, maar omdat ze zoveel andere dingen aan hun hoofd hebben dat ze er gewoon niet aan denken.

Denk eens na: Hoe vaak heb jij zelf het laatste jaar spontaan een aanbeveling gegeven? En bij hoeveel winkels, restaurants en leveranciers ben je klant? Hoe vaak was je tevreden? Hoe vaak gaf je een aanbeveling? Hoe realistisch is het dan om te verwachten dat anderen jou spontaan zullen aanbevelen?

  1. Verwijzers. Dit zijn mensen die al eerder klanten naar jou hebben doorverwezen. Wie zijn deze verwijzers? Veel ondernemers weten dit niet. Ze vragen er niet naar en ze houden ook nergens statistieken bij.

Uit onderzoeken is gebleken dat 70% van de omzet van MKB’ers via hun netwerk binnenkomt: via directe contacten en doorverwijzingen.

Na de training Netwerken met resultaat weet je hoe je van jouw relaties ambassadeurs kunt maken. Je weet hoe je de super promotors onder jouw relaties kunt vinden. En je weet wat er voor nodig is om van tevreden klanten ambassadeurs te maken. Zodat je voortaan meer mond-tot-mondreclame krijgt. En dus minder tijd kwijt bent aan acquisitie.

Deze training wordt momenteel alleen in-company gegeven. Wil je individueel deelnemen, stuur dan een mail naar d.medik@dmmcommunication.nl. Bij voldoende belangstelling organiseren we een ‘open’ training.